Terug

Elektrische auto en een thuisaccu

In een tijd waarin duurzaamheid en energieonafhankelijkheid steeds belangrijker worden, biedt het gebruik van een elektrische auto en de thuisbatterij een innovatieve oplossing. Deze technologie maakt het niet alleen mogelijk om zelf elektriciteit op te slaan en te beheren, maar draagt ook bij aan een efficiënter gebruik van hernieuwbare energiebronnen en eigen opgewekte energie.

De elektrische autobatterij als thuisbatterij

De accu van een elektrische auto kan een aanzienlijke hoeveelheid energie opslaan. Bijvoorbeeld, de capaciteit van een elektrische auto zoals de Nissan Leaf kan oplopen tot ongeveer 40 kWh, wat voldoende is om een gemiddeld huishouden meerdere dagen van stroom te voorzien. Een gemiddeld huishouden verbruikt 7,56 kWh stroom per dag. Door de autobatterij als thuisbatterij te gebruiken, kun je eigen stroom opslaan en deze gebruiken op momenten dat het nodig is. Dit is natuurlijk alleen voordelig als je de auto overdag hebt kunnen opladen tegen een laag tarief of met zonnepanelen.

De capaciteit van elektrische autoaccu’s varieert aanzienlijk, afhankelijk van het model en de fabrikant. Het is belangrijk om te weten hoeveel kWh een accu kan opslaan om te bepalen of het rendabel is om je elektrische auto als thuisaccu te gebruiken.

Bidirectioneel laden

Elektrische auto terugleveren aan huis

Met V2H (Vehicle-to-Home) gebruikt een elektrische auto zijn batterij als een energiebron voor het huis. Als de auto is aangesloten op het elektriciteitsnet, kan het energie terugleveren aan het huis tijdens piekuren of wanneer de elektriciteitsvraag hoog is. Het dient als een soort noodstroomvoorziening tijdens stroomstoringen, waardoor het huis van stroom wordt voorzien met de opgeslagen energie in de auto. Het systeem maakt ook slim energiebeheer mogelijk, zoals het opladen van de auto wanneer de elektriciteitstarieven laag zijn en later energie aan het huis leveren wanneer de tarieven stijgen.

Het opslaan van elektriciteit in de batterij van een elektrische auto en het terug leveren ervan aan het huis, biedt een oplossing voor de afbouw van de salderingsregeling. Het stelt huiseigenaren in staat om hun eigen energie op te slaan en te gebruiken, waardoor ze minder afhankelijk zijn van het net.

Het gebruik van V2H kan van invloed zijn op de levensduur van de batterij van de elektrische auto, aangezien deze wordt blootgesteld aan extra cycli van laden en ontladen. Autofabrikanten geven vaak aanbevelingen over het gebruik van V2H om de levensduur van de batterij te behouden. Het gebruik van een elektrische auto in combinatie met een thuisbatterij kan dus cruciaal zijn.

Thuisbatterij en V2H met je elektrische auto

Een thuisbatterij kan een waardevolle aanvulling zijn, vooral in situaties waarin de elektrische auto frequent wordt gebruikt voor V2H en de batterijlading moet worden geoptimaliseerd om de levensduur te behouden.

Door een thuisbatterij te gebruiken, kun je de elektrische auto ontlasten van continu laden en ontladen voor huishoudelijke energiebehoeften. De thuisbatterij kan fungeren als een tussenstation, waarbij deze wordt opgeladen wanneer de elektrische auto beschikbaar is om energie terug te leveren, en vervolgens de opgeslagen energie kan gebruiken om het huis van stroom te voorzien op momenten dat de auto niet actief wordt gebruikt.

Voordelen van een slimme thuisbatterij in combinatie met een elektrische auto

Batterijbescherming: Door de thuisbatterij als buffer te gebruiken, beperk je het aantal laad- en ontlaadcycli dat de elektrische auto moet ondergaan. Dit kan de levensduur van de auto-accu positief beïnvloeden.

Efficiënt energiebeheer: Met een thuisbatterij kun je energie opslaan wanneer de elektriciteit goedkoop is of wanneer er overvloedige hernieuwbare energie beschikbaar is, en deze later gebruiken wanneer de energieprijzen hoger zijn of tijdens piekuren.

Er zijn nog meer voordelen om een thuisbatterij te nemen samen met een elektrische auto. Zonnepanelen wekken overdag energie op wanneer de zon schijnt, maar je elektrische auto is mogelijk niet altijd thuis om direct van die energie te profiteren. Met een thuisbatterij kun je de overdag opgewekte zonne-energie opslaan en bewaren voor later gebruik, waaronder het opladen van je elektrische auto wanneer deze weer thuis is. Een geavanceerd thuisbatterijsysteem kan worden geprogrammeerd om op specifieke tijden energie vrij te geven, waardoor je de kosten van elektriciteit kunt verlagen. Alleen een auto als thuisbatterij is het halve werk. Een elektrische auto met een Sessy thuisbatterij zorgt ervoor dat je optimaal gebruik maakt van je opgewekte zonnestroom.

Gerelateerde berichten

NOS journaal
Sessy logo

Subsidie voor je thuisbatterij: Sessy gespot in het NOS-journaal!

Er is veel discussie gaande over de aflopende salderingsregeling van de overheid, waarbij zonnepaneelhouders nu nog geld krijgen voor hun opgewekte zonnestroom. Het alternatief? Subsidie voor een thuisbatterij, waarin je je eigen opgewekte energie opslaat voor later gebruik.

Nieuws
Bekijk bericht
Sessy logo

Omvormer uitschakelen of zonnepanelen uitschakelen, hoe slim is dat?

Schakel jij ook je zonnepanelen uit als de energieprijzen negatief zijn? Ik niet! Althans, meestal niet. Maar waarom zou je dat wel doen? Geld betalen voor de energie is heel normaal, diverse bedrijven opereren en onderhouden systemen […]

Sessy
Bekijk bericht
Sessy logo

Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?

Leg maar vol dat dak! Een logische uitspraak wanneer je het hebt over dakpannen maar niet als je het hebt over zonnepanelen. Als je overweegt om zonnepanelen te installeren, is een van de eerste vragen […]

Sessy
Bekijk bericht