21 maart 2025
-
2 min leestijd
Terug

Besparen? Houd zonne-energie achter de meter

Diverse nieuwszenders & kranten hadden er de afgelopen tijd zin in en schreven koppen als: “Zonnestroom is in 2027 geen cent meer waard, dus paneelbezitters zijn de dupe”. Dit soort koppen zijn natuurlijk fantastisch voor de aandacht – en ook wij besteden er nu weer tijd aan – maar eigenlijk is het schandalig en gericht op het krijgen van zoveel mogelijk klikken.

Zonne-energie terugleveren aan het elektriciteitsnet levert inderdaad minder op dan voorheen, maar dat is iets heel anders dan zeggen dat zonnestroom niets meer waard is. Door je gedrag iets aan te passen kan je meer zonne-energie achter de meter te houden. Dit kan door direct de opgewekte energie te verbruiken, door de wasmachine aan te zetten, of door het op te slaan. Zo bespaar je op de energie die je niet uit het net hoeft te halen. Afhankelijk van de energieprijs – die de komende tien jaar ergens tussen de 15 en 50 cent kan liggen – levert dat gewoon een prima besparing op!

Maar laten we niet met z’n allen direct (te) grote thuisbatterijen aanschaffen of ons die laten aansmeren. Radar heeft hier al een paar keer aandacht aan besteed. Begin vooral met je eigen zonne-energie slim te gebruiken. Overdag het achtjournaal kijken, is misschien niet praktisch, maar dán kan een thuisbatterij handig zijn: je slaat overdag opgewekte zonne-energie op en gebruikt die ’s avonds.

Zo:

  • lever je minder energie terug aan het elektriciteitsnet
  • verhoog je je eigen verbruik van opgewekte zonne-energie
  • maak je de wereld weer een stukje onafhankelijker van fossiele brandstoffen
  • ben je minder afhankelijk van energieleveranciers en prijsschommelingen
  • wordt je huis duurzamer.

Word je hier slapend rijk van? Nee, het is – net als andere verduurzamingsmaatregelen – een stap in de goede richting.

Let wel op:

  • schaf niet te veel batterijcapaciteit aan. Elke extra kWh opslag levert minder rendement
  • te weinig capaciteit heeft ook weinig zin. Gebruik je minder dan 2000 kWh? Overweeg dan eerst je gasverbruik aan te pakken (isolatie, warmtepomp, etc.).
  • ga niet voor een te grote omvormer. Veel vermogen (kW) lijkt leuk, maar een grotere omvormer draait meestal niet efficiënt bij lager vermogen. Boodschappen doen met een vrachtwagen is ook onhandig; een kleine auto is veel zuiniger. 😊

Vragen? Mail naar info@sessy.nl of bel naar: 085 0608499.

Twan.

Profielfoto van Twan

Twan

Twan is mede-oprichter van Charged & bedenker en bouwer van de Sessy thuisbatterij. Twan is kritisch (op de markt, op ons product) en geeft graag hierover advies. Verder is het een hele lieve jongen.

Gerelateerde berichten

Sessy logo

Verandering in terugleverkosten bij energieleveranciers

Nu Vandebron heeft aangekondigd dat ze vaste maandelijkse terugleverkosten gaan berekenen aan klanten met zonnepanelen die stroom terugleveren aan het net. Volgens zoals verwacht volgen veel andere energieleveranciers op dit moment betaal je bij Greenchoice, […]

4 min leestijd
Achtergrond
Bekijk bericht
Sessy logo

Sessy & Currentt: Samen op Eigen Huis Beurs in Jaarbeurs

19 februari 2026

Utrecht, 13–15 maart 2026 – Wil jij je huis toekomstproof maken en de woningwaarde verhogen? Ook dit voorjaar staan we weer op Beurs Eigen Huis in de Jaarbeurs, Utrecht! Ontdek hoe onze oplossing, dat speciaal […]

Sessy
Bekijk bericht
Sessy logo

Verduidelijking over uitspraken van Roeland Nagel en de rol van thuisbatterijen

13 maart 2024

Recente berichtgeving door RTL Nieuws heeft quotes van Roeland Nagel, medeoprichter van Charged, op een manier gepresenteerd die de context en intentie van zijn woorden geen recht doet. Het is belangrijk om te onderstrepen dat […]

Nieuws
Sessy
Bekijk bericht